Heden ten dage is het cruciaal voor een website om over goede SEO-teksten te beschikken. Op die manier maakt een website zich meer zichtbaar in Google. Maar hoe herken je een goede SEO-tekst en wat zijn de do’s and don’ts? In dit artikel vind je een antwoord op al je vragen.
Lengte van een SEO-tekst
De lengte van een SEO-tekst hangt af van het onderwerp waarover je wenst te schrijven. Over het algemeen kun je de volgende regels hanteren: meer dan 250 woorden voor productoverzicht- en categoriepagina’s, en meer dan 150 woorden voor een productpagina. Hoe meer tekst, hoe beter Google jouw website zal vinden. Maar natuurlijk moet de tekst ook voldoende geoptimaliseerd zijn met het zoekwoord. Bij algemene termen is het best moeilijker om te concurreren met andere website. Hoe specifiek gerichter je zoekwoord dus is, hoe meer kans dat Google jouw website hoog zal ranken. Zoek je een tekstschrijver voor een SEO Tekst? TextMakelaar helpt je graag bij het leveren van kwalitatieve SEO Teksten.
Wat met het zoekwoord?
Bij SEO spreken we over de zoekwoorddichtheid als we spreken van hoe vaak het zoekwoord in de tekst moet voorkomen. Hier geldt de regel dat je het zoekwoord twee tot maximaal vier keer per honderd woorden dient te vermelden. Dit mag iets hoger zijn, maar niet te veel. Google legt namelijk penalties op als je je zoekwoord te vaak gebruikt. En dat betekent dus enkele plaatsen naar beneden in de ranking. Houd er ook rekening mee dat Google niet dom is. Produceer dus de meest natuurlijke zinnen en prop je zoekwoord niet zomaar in een tekst. Indien nodig kan je het zoekwoord opsplitsen, maar beperk dan wel de afstand tussen de woorden.
Meer over de meta-description
Een meta-description is datgene dat de zoekmachinegebruikers vertelt wat ze in een bepaalde webshop kunnen vinden. Om de meta-description te optimaliseren is het aangeraden om je zoekwoord aan het begin van de page title te plaatsen plus een- of tweemaal in de omschrijvende tekst. De perfecte meta-description telt 160 tekens, zo voorkom je dat je tekst wordt afgeknipt. Tevens betekent een geoptimaliseerde meta-description niet noodzakelijk dat je website hoger gerankt zal worden. Indirect heeft het wel een impact op je rankings omdat een goed geschreven meta-description wel de doorklikratio verhoogt. Logischerwijze verkleint het ook de kans dat een internetgebruiker meteen je website weer zal verlaten. Of iemand wel of niet op je website blijft, heeft wel een directe invloed op de ranking van je website.
Wat met HTML?
De dag van vandaag hoeft een web editor amper nog te werken met HTML. Natuurlijk hangt dit wel wat af van het CMS waarmee je werkt. Indien je nog werkt met HTML is het aangeraden om je zoekwoord aan het begin van een H1 ofwel de allereerste kop te zetten. Ook aan het begin en het einde van de alinea kun je het zoekwoord plaatsen, en dan nog eens aan het begin van de H2 ofwel de tussenkopjes. Als je de HTML-codes erbij wegdenkt, kun je deze opmaak ook opvolgen voor een doorlopende tekst.
We kunnen dus concluderen dat het schrijven van SEO-teksten noodzakelijk is voor een website, maar daarom zeker niet moeilijk is om zelf te doen. Houd gewoon rekening met de zoekwoorddichtheid en- locatie, en de tekstlengte. Hoe beter je je aan de regels houdt, hoe liever Google jouw website gaat zien.